عضویت موفق

ضمن عرض سلام و احترام

بسیار سپاسگذاریم که به خانواده بزرگ ما پیوستید

برای اطلاع رسانی بهتر شما همراهان گرامی بوسیله ایمیل شما را مطلع خواهیم کرد

↑
  • ورود کاربران
  • ثبت نام

فردای روشن من - بزرگترین شبکه آموزشی، انگیزشی ایران
سبد خرید ( 0 )
  • صفحه اصلی
  • بخش کاربران ویژه
  • دوره های آموزشی
  • تعرفه های اشتراک ویژه
  • نحوه ثبت نام و تهیه اکانت ویژه
  • پادکست ها
  • محصولات
  • مقالات
  • کلیپ های رایگان
  • درباره ما

نکاتی از کارآفرین موفق کمپانی تویوتا


مطالب آموزشی / درس هایی از زندگی کارافرینان / نکاتی از کارآفرین موفق کمپانی تویوتا
نکاتی از کارآفرین موفق کمپانی تویوتا

1048 بازدید

یکی از الهام بخش ترین کارها برای کارآفرینان جوان خواندن داستان موفقیت کمپانی‌های بزرگ است. اینکه بدانیم آن‌ها چطور شروع کرده‌اند و از کجا به اینجا رسیده‌اند برایمان قوت قلبی خواهد بود.

داستان موفقیت تویوتا

 

یکی از الهام بخش ترین کارها برای کارآفرینان جوان خواندن داستان موفقیت کمپانی‌های بزرگ است. اینکه بدانیم آن‌ها چطور شروع کرده‌اند و از کجا به اینجا رسیده‌اند برایمان قوت قلبی خواهد بود.

همین که می‌فهمیم برخی از این کمپانی‌ها وضعیت سخت‌تری از امروز ما داشتند و با مشکلات بیشتری مواجه بودند این امید را در ما تقویت می‌کند که هیچ چیز غیر ممکن نیست و ماهم می‌توانیم موفقیتی شبیه به آن‌ها را تکرار کنیم.

 

» از تویودا به تویوتا

ساکیشی تویودا فرزند پدری بود که سال‌ها به تجارت فرش مشغول بودند، بعداً پدرش یک کارخانه ریسندگی راه انداخت و حتی در سال 1894 یک ماشین اتوماتیک بافندگی نیز اختراع کردند. او که وارث پدر در کارخانه بود تا سال 1924 توانست یک کارخانه تمام اتوماتیک ریسندگی را به نام صنایع ریسندگی تویودا ایجاد کند.

در ادامه همین مسیر پسر ساکیشی که کیشیرو نام داشت و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع بود وارد میدان شد. او که یک فرد بسیار کنجکاو بود توانست شرکت را راضی کند که هزینه کار روی ساخت یک موتور گازوئیلی را بپردازند.

آن‌ها در طراحی موتور موفق بودند و سرانجام در سال 1935 اولین بخش واحد ساخت موتور را در کارخانه ریسندگی تأسیس کردند. همچنین اعضای شرکت تصمیم گرفتند به دلیل سخت بودن تلفظ تویودا برای جامعه جهانی اسم شرکت را به تویوتا تغییر دهند و این آغازی بر سلطه این شرکت بر صنعت خودروی جهان شد.

 

» چرا تویوتا موفق شد و می‌تواند الهام بخش شما باشد

تویوتا امروزه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو سازی در جهان شناخته می‌شود، وقتی به پیشینه این شرکت نگاه می‌کنیم به جرئت می‌توان گفت که آن‌ها جز موفق‌ترین کارآفرینان جهان هستند که در طول سالیان دراز توانسته‌اند خودشان را به بالاترین سطح بازار رقابت در جهان بکشند و باغول های بزرگ دست و پنجه نرم کنند.

اما تأسیس همین تویوتا از کوچک‌ترین قدم‌ها آغاز شد. قدم‌هایی که با متعهد بودند به فلسفه‌های اصلی شرکت برداشته شدند و سرانجام به نتیجه رسیدند. اگر شما هم یک کارآفرین جوان هستید و می‌خواهید با الگو گرفتن از تویوتا به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم که 4 راز موفقیت تویوتا که در ادامه آمده است را مطالعه کنید.

 

درس اول |  ذهن باز، بدون تعصب

تویوتا زمانی که وارد آمریکا شد درس‌هایی زیادی یاد گرفت. آن‌ها به مطالعه خط تولید فورد موتور پرداختند و از سیستم مدیریتی W. Edwards Deming بهره بردند. همین ذهنیت باز تویوتا در پذیرش فرهنگ جامعه دیگر سبب شد تا بتوانند در بازار آمریکا بمانند. درواقع تویوتا اسیر تعصبات ملی، مذهبی و قومیتی نشد.

آن‌ها اصل را بر ذهن باز قراردادند و سعی کردند هرچه را که از مشتری می‌گیرند به او تحویل دهند. همین رویه تویوتا سبب شد تا در برخی از سال‌ها فروششان از خودروسازان بومی آمریکایی نیز بیشتر شود و این ژاپنی بتواند بهتر از خود آمریکایی‌ها مردم آمریکا را بشناسد.

شما هم اگر کسب و کارتان را توسعه می‌دهید یا شعبه جدیدی در شهر دیگری باز می‌کنیم. باید با ذهن باز و بدون تعصب به جامعه اطرافتان نگاه کنید. تا بتوانید چیزی را که آن‌ها می‌خواهند به آن‌ها ارائه دهید.

شما هرچقدر هم مسیحی متعصبی باشید باید در خاورمیانه، قرآن بفروشید تا موفق شوید

 

درس دوم | بهبود مستمر

در بسیاری از شرکت‌های جهان وقتی به یک محصول پرفروش و نسبتاً خوب می‌رسند، همان‌جا متوقف می‌شوند و به تولید همان می‌پردازند. اما در تویوتا یک اعتقاد دیگر وجود دارد. آن‌ها میگویند هرسال باید محصولات حتی 1% هم که شده بهتر شوند. و در مورد قدرت این یک درصد در کسب‌وکار و زندگی در این مقـــــــــاله توضیحات کاملی دادیم.

درواقع بخش تحقیق و توسعه تویوتا بیشترین بودجه را در کارخانه مصرف می‌کند. مدیران تویوتا اعتقاد دارند که باید دائماً کیفیت را بالاتر ببرند، برای آن‌ها مهم نیست که این کار چقدر هزینه دارد.

بلکه می‌خواهند محصولی که امسال تولید می‌کنند حتماً بهتر از محصول سال گذشته باشد. شما هم باید این نکته را در کار خود لحاظ کنید.

فرقی نمی‌کند پروژه شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد. یک ساندویچی دارید یا یک فروشگاه اینترنتی. مهم این است که سعی کنید هرماه یا هرسال کیفیت محصولی که ارائه می‌کنید را بهتر کنید. این کار اگر به طور مستمر و چندین سال انجام شود خواهید دید تحولی شگفت در بازار شما ارائه می‌شود و شما از پیشتازان بازار خود خواهید بود.

 

درس سوم | تواضع

نام یکی از مدیران اجرایی تویوتا را میدانید؟ نه! نه فقط شما بلکه در بیشتر جهان حتی بین دوستداران صنعت اتومبیل به سختی کسی را پیدا خواهید کرد که مدیران تویوتا را بشناسید. فرهنگ تویوتا مبنی بر سخت کوشی گروهی است و فردگرایی در این شرکت معنایی ندارد.

مدیران تویوتا خود را بزرگ‌تر از شرکت نمی‌بینند. درواقع مدیران قرار نیست معروف شوند بلکه فقط نام تویوتا است که باید بدرخشد. جالب است بدانید مدیرعامل تویوتا حتی یک فضای رزرو شده پارکینگ برای خودش ندارد و اگر دیر به محل کار بیاید، احتمالاً مجبور است در بدترین نقطه پارکینگ پارک کند.

این تواضع از فرهنگ اصیل ژاپنی سرچشمه می‌گیرد.

» تکنیک 5 چرای تویوتا برای حل مشکل

تایچی اونو یک فلسفه بسیار جذاب داشت او معتقد بود:

بزرگترین مشکل این است که فکر کنید مشکلی وجود ندارد.

او به کارمندانش می‌گفت هر وقت در مسیر کار به مشکلی برخوردید از مدل “5 چــــــــــرا” استفاده کنید. یعنی 5 سؤال بپرسید و به پاسخ آن‌ها برسید تا مشکلی اصلی حل شود. او اولین بار برای حل مشکل ربات جوشکاری از این سیستم استفاده کرد و موفق هم شد. نحوه اجرای او این‌گونه بود که پرسید:

  • چرا ربات متوقف شد؟
  • زیرا مدار آن بیش از حد بار کشید و فیوز سوخت
  • چرا مدار بیش از حد بار کشید؟
  • زیرا یاتاقان‌ها به خوبی روان کاری نشده بودند.
  • چرا یاتاقان‌ها خوب روان کاری نشده بودند؟
  • زیرا گردش پمپ روغن ناقص صورت می‌گیرد.
  • چرا گردش روغن به خوبی صورت نمی‌گیرد؟
  • زیرا خروجی آن با آشغال‌های فلزی مسدود شده است.
  • چرا خروجی آن مسدود شده است؟
  • زیرا فیلتری روی پمپ وجود ندار

این‌گونه بود که او مشکل روبات را حل کرد و از آن پس برای حل مشکلات شرکت تویوتا از این فلسفه استفاده می‌کرد. همچنین آن‌ها مشکل را در درون می‌بینند. یعنی معتقدند هر مشکلی که در تولید یا فروش محصول وجود دارد از داخل شرکت نشاءت می‌گیرد و به عوامل خارجی ربطی ندارد. در واقع برعکس ما ایرانی‌ها، تویوتا مشکلاتش را به گردن دیگران نمی‌اندازد.

 

برچسب ها :

انگيزشيموفقيتکليپانگيزشيروانشناسيرشدشخصيرشدمعنويهدفگذاريمديريتزمانقانونجذبکودکروانشناسی_ کودکروانشناسی_ بالینیطلاقخیانتزناشوییزن و شوهرزندگیرشدرشد فکریروانشناستلاشارادهاسترسپرخاشگریبلوغبلوغزودرستربیتتربیت فرزندانفرزندفرزندپروریذهنتواناییتوانایی_ ذهنیشک اضطرابمضطربرفع_اظطراب همسرعشقدوست داشتندوستیتویتا

مقالات مشابه

مهاجری از خانواده فقیر تا قطب دنیا مد و فشن
مهاجری از خانواده فقیر تا قطب دنیا مد و فشن

در آخرین روز مدرسه زمانی که هرکدام از دانش آموزان اعلام میکردند میخواهند در آینده چه کسی شوند و چه چیزهایی بدس...

توصیه های وارن بافت برای موفقیت در کسب و کار
توصیه های وارن بافت برای موفقیت در کسب و کار

کتاب خواندن یکی از بهترین راههای یادگیری است و در زندگی روزمره نیز بسیار به ما کمک میکند اما متاسفانه بسیاری ا...

زندگینامه کارآفرین پژمان پژوهش قسمت دوم
زندگینامه کارآفرین پژمان پژوهش قسمت دوم

فردای آن روز ایشان زنگ زد و گفت که برادرش راضی شده مغازه را به ما بدهد. گفت از کی می خواهی؟ گفتم: ۴یا۵ روز دیگ...

لی جون ، موسس شیائومی  چگونه موفق شد؟
لی جون ، موسس شیائومی چگونه موفق شد؟

لی جون بنیانگذار کمتر شناخته شده ی چهارمین شرکت بزرگ تلفن همراه هوشمند در جهان یعنی شرکت شیائومی است.او متولد ...

کاربران این مقالات را هم پسندیده اند

مهاجری از خانواده فقیر تا قطب دنیا مد و فشن
مهاجری از خانواده فقیر تا قطب دنیا مد و فشن

در آخرین روز مدرسه زمانی که هرکدام از دانش آموزان اعلام میکردند میخواهند در آینده چه کسی شوند و چه چیزهایی بدس...

لی جون ، موسس شیائومی  چگونه موفق شد؟
لی جون ، موسس شیائومی چگونه موفق شد؟

لی جون بنیانگذار کمتر شناخته شده ی چهارمین شرکت بزرگ تلفن همراه هوشمند در جهان یعنی شرکت شیائومی است.او متولد ...

گرفتاری های ذهنی یک کارآفرین که نباید گرفتارش شوید !
گرفتاری های ذهنی یک کارآفرین که نباید گرفتارش شوید !

گرفتاری های مسیر خود را بشناسید

زندگینامه کارآفرین پژمان پژوهش قسمت دوم
زندگینامه کارآفرین پژمان پژوهش قسمت دوم

فردای آن روز ایشان زنگ زد و گفت که برادرش راضی شده مغازه را به ما بدهد. گفت از کی می خواهی؟ گفتم: ۴یا۵ روز دیگ...

نظر شما درباره این مطلب

دوست گرامی، برای ثبت نظر خود، ابتدا باید در سایت ثبت نام نمایید و یا با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد شوید.

نظرات کاربران

    برای این مطلب تاکنون نظری ثبت نشده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و از جدیدترین آموزش ها و تخفیفات ویژه ما زودتر از بقیه باخبر بشید…

telegram
instagram

نماد اعتماد الکترونیکی

نشان ملی ثبت

logo-samandehi

تماس با ما

اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید یا می‌خواهید ما را از وجود مشکلی در سیستم آگاه کنید، با ما صحبت کنید.

آدرس : ساری خیابان انقلاب کوچه خسرویه مقابل مدرسه خسرویه ساختمان فرشا واحد ۴
تلفن : 01133303228-01133303229
کد پستی: ۴۸۱۴۶۴۴۷۷۴
موبایل : 09117878039
ایمیل :info@fardayeroushaneman.ir
fardayeroushaneman576@gmail.com

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به گروه تحقیقاتی فردای روشن من می باشد.

طراحی و بهینه سازی : سیرن