لی جون ، موسس شیائومی چهارمین تولید کننده ی بزرگ تلفن همراه هوشمند در جهان
لی جون بنیانگذار کمتر شناخته شده ی چهارمین شرکت بزرگ تلفن همراه هوشمند در جهان یعنی شرکت شیائومی است.او متولد شانزدهم دسامبر 1969 می باشد. در حال حاضر ، با تخمین دارایی خالص 13.3 میلیارد دلار ، لی به عنوان مدیرعامل و رئیس شرکتی به ارزش 45 میلیارد دلار می باشد. پس از ایجاد چندین شرکت موثر و مبتنی بر نوآوری ، لی غالباً به عنوان "استیو جابز" چین شناخته می شود. شیائومی در سال 2010 توسط لی به همراه لین بین(معاون سابق گوگل) تاسیس شد ، که به دلیل تلفن های همراه قدرتمندی که با سامسونگ و اپل برابری می کند ، در بین مردم در سراسر جهان مشهور شده است ، و در حال حاضر با قیمت بسیار ارزان در دسترس هستند. لی ، لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه ووهان است و در حال حاضر عضو هیات علمی این دانشگاه می باشد. او با ژانگ تانگ ازدواج کرده و دارای دو فرزند است. لی جون مردی است که تنها در طی سه سال از تاسیس شیائومی ، آن را از هیچ به چهارمین برند بزرگ گوشی هوشمند در چین تبدیل کرده است. وی همچنین با ایجاد محبوب ترین حافظه های سفارشی اندروید در سراسر جهان موفق شده است با موفقیت بر بازار نرم افزار تسلط یابد. و زمان آن فرا رسیده است که جهان از دستاوردهای وی آگاه شود! مراحل اولیه ی زندگی او چگونه بود؟ مردی که به معنای واقعی کلمه از صفر شروع کرد ، حتماً باید یک کتاب کامل از سختی های این مسیر پر فراز و نشیب داشته باشد.اما لی چون فردی متواضع است ، درمورد سختی های راه خود صحبت نمی کند ، بلکه بیشتر دوست دارد آنچه را که امروز به آن دست یافته به جهانیان نشان دهد. با این حال ، بیایید مختصراً به گذشته لی جون بپردازیم!
لی در شهر شیانتائوی استان هوبی در چین متولد شد. روزهای کودکی وی در نزدیکی یک شهر صنعتی در مرکز چین به نام ووهان سپری شد و در سال 1991 نیز لیسانس علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه ووهان به اتمام رساند. در طول دوران دانشجویی ، وی به طور اتفاقی کتابی مربوط به استیو جابز را خواند. او بسیار مسحور این کتاب شده بود و می خواست تجارت شخصی درجه یک خود را ایجاد کند. از این رو ، برای رسیدن به این آرزو ، تصمیم گرفت که سریع از دانشگاه فارغ التحصیل شود.
پس از اتمام تحصیلات ، لی در سال 1992 کار خود را در" کینگ سافت"(Kingsoft) ، یک شرکت نرم افزاری در چین به عنوان مهندس آغاز کرد. کینگ سافت شرکتی است که مشابه مایکروسافت ، پردازش متن (مانند MS Word )، تولید آنتی ویروس ، توزیع بازی و حتی تجارت الکترونیکی انجام می دهد. لی با مهارت و استعداد محض خود ، در مدت زمان کوتاهی ، موفق شد به سرعت پله های ترقی را طی کند و در سال 1998 رئیس و مدیر عامل شرکت شد. در سال 2000 در همین سمت بود که یک وبگاه فروش کتاب به نام "جویو"(Joyo) را راه اندازی کرد. استعداد او در این زمینه به حدی بود که تنها در عرض 4 سال ، کتابفروشی خود را چنان بزرگ کرد که در سال 2004 توسط آمازون به ارزش 75 میلیون دلار خریداری شد. در اوایل سال 2000 ، او به سرمایه گذاری در بسیاری از شرکت های استارتاپ موفق مانند YY ، UC و Vancl پرداخت. سه سال بعد ، پس از 16 سال سازنده نرم افزاربودن و پس از اتمام موفقیت آمیز IPO (عرضه اولیه سهام) در سال 2007 ، لی به دلیل بیماری و اقدام برای سلامتی از سمت رئیس و مدیر عامل کینگ سافت استعفا داد و معاون رئیس شرکت شد. اما اندکی پس از آن اعلام شد که او در Vancl.com و UCWeb سرمایه گذاری کرده است ، پس از آن ، وی همچنین رئیس UCWeb شد. UCWeb مرورگری است که اکنون بیش از 500 میلیون کاربر دارد و اخیراً توسط Alibaba خریداری شده است. سرانجام دو سال بعد ، لی در تلاش برای تحقق بخشیدن به رویای خود برای ورود به فضای رو به رشد موبایل ، در سال 2010 شرکت شیائومی را تأسیس کرد. و اینجاست که همه چیز در واقع آغاز شد !!! داستان شیائومی چیست؟
در حدود سال 2010 ، لی امیدوار بود که تجارتی را شروع کند که بتواند وارد دنیای تلفن های همراه شود. اما برای این کار او به یک تیم احتیاج داشت. اغلب به او می گفتند با افرادی که می شناسد شریک شود ، اما او ترجیح داد با بهترین افراد شریک شود. از این رو ، برای کمک گرفتن به بین لین مراجعه کرد. با توافق مثبت لین ، لی با اطمینان پیش رفت. شروع ، ظهور و رشد…! مرحله بعدی بودجه بود. میلیاردر هنگ کنگی چان که مدیرعامل Hang Lung (شرکت املاک و مستغلات )است ، برای چند سال به طور منظم در کار لی سرمایه گذاری کرده بود. و با ایمان داشتن به لی، تصمیم گرفت دوباره از او حمایت کند! به غیر از چان ، لی از شرکت های سرمایه گذاری دیگری نیز سرمایه دریافت کرد. و شیائومی به همراه هشت بنیانگذار رسماً در تاریخ 6 آوریل 2010 تأسیس شد. در سه ماه بعد ، شیائومی اولین محصول خود را که یک رابط کاربری مبتنی بر اندروید بود را با نام " MIUI" راه اندازی کرد. این بخش در واقع یک نرم افزار است که همزمان با برنامه ها و سیستم عامل ، عملکرد تلفن همراه را کنترل می کند. این مورد مشابه "TouchWiz" در تلفن های سامسونگ بود. یک سال بعد در آگوست 2011 ، این شرکت اولین گوشی هوشمند خود را معرفی کرد (Xiaomi Mi1). این تلفن هوشمند با استفاده از MIUI کار می کند. و نسخه بعدی این گوشی هوشمند Mi2بود. Mi2 در سال بعد معرفی شد. تا آن زمان، لی تنها با شرکت هایی با ارزش حدود 1 میلیارد دلار کار کرده بود و با در نظر گرفتن این رقم ، شیائومی حداکثر 10 میلیارد دلار ارزش داشت. اما این یک تصور اشتباه بود .یوری میلنر ، سرمایه گذار روسی ثابت کرد ، شیائومی به راحتی توانایی تبدیل شدن به یک شرکت 100 میلیارد دلاری را دارد. این مساله برای لی باورنکردنی بود ، اما باعث شد او متوجه شود که در حال انجام کاری عظیم است. با در نظر داشتن این موضوع ، تصمیم گرفت بر این اساس جلوتر برود! با موفقیت شگرف نسخه اول ، گوشی های هوشمند Mi2 در محدوده وسیع تری فروخته شدند. با کمک فروشنده تلفن بی سیم Mobicity ، این شرکت توانست در بازار غرب از جمله ایالات متحده ، اروپا ، انگلستان ، استرالیا و نیوزیلند نیز نفوذ کند. در همان سال یعنی 2013 ، این شرکت اقدام عظیم دیگری را انجام داد و معاون مدیریت محصول سیستم عامل اندروید شرکت گوگل را استخدام کرد ( هوگو بارا). آنها وی را به عنوان معاون جدید خود استخدام کردند تا شرکت را در خارج از چین گسترش دهد. او مسئول بخش جهانی شیائومی بود ، تا تمام محصولات و عملیات این شرکت را در بازارهای خارج از چین مدیریت کند. در این سال شرکت شاهد تحولات دیگری بود، از جمله راه اندازی تلویزیون هوشمند جدید آنها. به دنبال آن ، نسخه جدید و بداهه Mi3آغاز شد . و این شرکت همچنین اعلام کرد که در حال آماده سازی اولین مرکز خدمات خود در پکن است.
با توجه به این مقدمه و تحولات عظیم؛ در پایان سال شیائومی به پنجمین تلفن همراه هوشمند پرفروش در چین تبدیل شد. این شرکت جوان به جایی رسیده بود که بیش از 30 میلیون کاربر MIUI در سراسر جهان داشت! علاوه بر این ، آنها بیش از 18.7 میلیون تلفن هوشمند را در همان سال فروخته بودند. میزان تقاضای آنها به حدی بود که این شرکت در نیمه اول سال 2014 بیش از 26 میلیون تلفن هوشمند فروخته بود و تنها در مدت زمان 4 سال در سه ماهه دوم سال 2014 ، این شرکت با نوآوری خود توانست فراتر از سامسونگ، به عنوان پیشروترین فروشنده گوشی های هوشمند در چین باشد. با دارایی خالص 9.9 میلیارد دلار ، لی اکنون به هشتمین شخص ثروتمند چین تبدیل شده است. اواسط سال 2014 ، شیائومی نیز وارد بازار گسترده بکر هند شد. او با ارتباط مستقیم با بزرگترین سایت تجارت الکترونیکی هند ( Flipkart ) وارد بازار شد. محبوبیت آنها در هند به حدی بود که همه ی گوشی ها در 24 ثانیه اول فروخته شد. آنها در کل 40000 گوشی فروختند. شرکت تصمیم گرفت به سرعت در هند گسترش یابد و در نهایت با دیگر پیشگامان تجارت الکترونیکی مانند آمازون و Snapdeal نیز همکاری کند. و با پایان سال ، پس از دریافت 1.1 میلیارد دلار بودجه ، شیائومی با ارزش گذاری بیش از 46 میلیارد دلار ، با ارزش ترین شرکت نوپای فناوری در جهان شد. اما حتی پس از رسیدن به چنین نقطه اوجی ، لی برای راه اندازی IPO بسیار مردد بود. او می دانست که IPO شرکت را به 100 میلیارد دلار می رساند و همه ثروتمند خواهند شد و سهام خود را می فروشند و درآمد زیادی کسب می کنند . اما با راه اندازی IPO ، مدیریت یک شرکت به همان اندازه دشوار می شود . از این رو ، او می خواست 5 سال دیگر صبر کند تا بتواند این کار را انجام دهد. اما در همین زمان ، او هدف دیگری داشت.هدفش این بود كه این شركت را در پنج تا ده سال آینده به عنوان سرآمد جهان در بازار تلفن های هوشمند تبدیل كند. استراتژی های تجارت ، درآمد و بازاریابی! شیائومی در فروش گوشی هوشمند از استراتژی منحصر به فردی استفاده می کند که برخلاف روند بازار است. این شرکت قیمت تلفن های همراه خود را تقریباً نزدیک به قیمت تمام شده تعیین کرده است ، آن هم بدون اینکه کیفیت و عملکرد آن به خطر بیفتد. و برای کسب سود از این حاشیه ی محدود ، بر خلاف رقبای خود که مدلی را بیش از 6 ماه نمی فروشند ، این شرکت مدل خود را تا 18 ماه به فروش می رساند. به غیر از این ، دستگاه های جانبی مربوط به تلفن ، لوازم خانگی هوشمند ، برنامه ها ، فیلم های آنلاین و ... نیز به تجارت آنها اضافه شده است. شیائومی برای کاهش بیشتر هزینه های خود ، محصولات خود را تنها به صورت آنلاین می فروشد و بر خلاف رقبا ، فروشگاه فیزیکی ندارد. علاوه بر این ، شیائومی برای کنترل دقیق سهام خود ، فروش لحظه ای محدودی را ارائه می دهد تا اطمینان حاصل کند عرضه هرگز از تقاضا عبور نمی کند و بازار را همیشه صعودی نگه می دارد. از طرف دیگر شیائومی همچنین از روش های قدیمی بازاریابی یا تبلیغات سنتی چشم پوشی کرده و عمدتا به خدمات شبکه های اجتماعی همراه با مشتریان خود برای کمک به تبلیغ محصولاتش متکی است.
و برای ایجاد و حفظ پایگاه مشتری زیاد و وفادار ، شیائومی مطمئن می شود که از نزدیک به نظرات مشتری خود گوش می دهد. در عمل ، مدیران محصولات این شرکت زمان زیادی را در تالارهای گفتگوی کاربران شرکت می گذرانند تا دیدگاه ها را بررسی کنند و پس از آن ،دیدگاه های منتخب سریعاً به مهندسان منتقل می شود. سپس ظرف یک هفته این ویژگی ها از ایده به یک محصول تبدیل می شوند و هر هفته در دسته جدید گوشی ها قرار می گیرند. شیائومی این فرآیند را "همانطور که می سازید طراحی کنید" می نامد!این شرکت برای هر نیازی محصولی را عرضه کرده است. اگر گسترده تر ببینید، شیائومی تکنیک های اپل را با استراتژی های آمازون ترکیب و از آن استفاده می کند! مشهور است که ، هنگامی که اپل آیفون خود را به طور انحصاری منتشر کرد ، آنها تمام شرکت های مخابراتی را مجبور به تعظیم کرده و باید طبق قوانینی که اپل وضع کرده بود عمل می کردند. با توجه به استراتژی مشابه اپل، شیائومی نیز از فروش لحظه ای برای مدیریت سهام خود و تولید هیاهوی تبلیغاتی از محصول و شرکت برای افزایش تقاضا استفاده می کند. از طرف دیگر همانطور که اکثر ما می دانیم آمازون بیشتر سود خود را برای گسترش تجارت خود استفاده می کند. به همین ترتیب ، شیائومی نیز بیشتر درآمد خود را صرف خریداری و سرمایه گذاری (در شرکت های نرم افزاری مناطق کلیدی و با هدف گسترش شرکت) می کند. آمازون دائماً در بازار خود سرمایه گذاری مجدد می کند که به رشد عظیم آن تبدیل می شود. شیائومی نیز تا حدودی همین کار را می کند. حال و آینده ی شیائومی...! از زمان راه اندازی آن در عرض تنها 5 سال ، شیائومی تبدیل به چهارمین سازنده بزرگ تلفن های هوشمند در جهان شد . اکنون علاوه بر تلفن های هوشمند ، برنامه های تلفن همراه و لوازم الکترونیکی مصرفی مرتبط را طراحی و توسعه کرده و می فروشد. برخی از محصولات آنها شامل سری Mi ، سری Redmi ، MIUI ( سیستم عامل) ، MiWiFi (روتر شبکه) ، MiTV ( خط تلویزیون هوشمند) ، MiBox (ستاپ باکس) ، MiCloud (سرویس ذخیره سازی ابری) ، MiTalk ( سرویس پیام رسانی) ، MiPower Bank (پاوربانک) ، Mi Band (دستبند هوشمند) و بسیاری دیگر از محصولات خانه هوشمند می شود. شیائومی با بیش از 8000 کارمند و درآمد 12 میلیارد دلاری (2014) ، عمدتاً در چین ، مالزی و سنگاپور حضور دارد و همچنین در حال گسترش به سایر کشورها مانند هند ، اندونزی ، فیلیپین و برزیل است. از آنجا که شیائومی موفق به شکستن رکورد جهانی "بیشترین فروش آنلاین تلفن همراه در عرض 24 ساعت" شده است ، گسترش آن به بازار بکر هند نیز بسیار منحصر به فرد خواهد بود. تاکنون شیائومی در 20 شرکت تازه تاسیس سرمایه گذاری کرده .و قصد دارد در 100 شرکت دیگر سرمایه گذاری کند تا به رشد و گسترش چشمگیر شرکت کمک کند. این کمپانی با ارزش 46 میلیارد دلار هم اکنون چهارمین استارت آپ با ارزش در جهان به حساب می آید و محصولات متنوعی را تولید می کند.
مقالات مشابه
کتاب خواندن یکی از بهترین راههای یادگیری است و در زندگی روزمره نیز بسیار به ما کمک میکند اما مت...
فردای آن روز ایشان زنگ زد و گفت که برادرش راضی شده مغازه را به ما بدهد. گفت از کی می خواهی؟ گفت...
چند وقت قبل یکی از اطرافیان من مشکلات مالی داشت. گفتم بیا من می¬برمت جایی که شما مشغول کار شوید...
من روبن غنی پور هستم کسب و کار آفرین. برخلاف دوستان کارآفرین (باکمال احترام به آنها) من کسب و ک...
Label
بزن بریم !