داستان موفقیت تویوتا
یکی از الهام بخش ترین کارها برای کارآفرینان جوان خواندن داستان موفقیت کمپانیهای بزرگ است. اینکه بدانیم آنها چطور شروع کردهاند و از کجا به اینجا رسیدهاند برایمان قوت قلبی خواهد بود.
همین که میفهمیم برخی از این کمپانیها وضعیت سختتری از امروز ما داشتند و با مشکلات بیشتری مواجه بودند این امید را در ما تقویت میکند که هیچ چیز غیر ممکن نیست و ماهم میتوانیم موفقیتی شبیه به آنها را تکرار کنیم.
» از تویودا به تویوتا
ساکیشی تویودا فرزند پدری بود که سالها به تجارت فرش مشغول بودند، بعداً پدرش یک کارخانه ریسندگی راه انداخت و حتی در سال 1894 یک ماشین اتوماتیک بافندگی نیز اختراع کردند. او که وارث پدر در کارخانه بود تا سال 1924 توانست یک کارخانه تمام اتوماتیک ریسندگی را به نام صنایع ریسندگی تویودا ایجاد کند.
در ادامه همین مسیر پسر ساکیشی که کیشیرو نام داشت و فارغالتحصیل رشته مهندسی صنایع بود وارد میدان شد. او که یک فرد بسیار کنجکاو بود توانست شرکت را راضی کند که هزینه کار روی ساخت یک موتور گازوئیلی را بپردازند.
آنها در طراحی موتور موفق بودند و سرانجام در سال 1935 اولین بخش واحد ساخت موتور را در کارخانه ریسندگی تأسیس کردند. همچنین اعضای شرکت تصمیم گرفتند به دلیل سخت بودن تلفظ تویودا برای جامعه جهانی اسم شرکت را به تویوتا تغییر دهند و این آغازی بر سلطه این شرکت بر صنعت خودروی جهان شد.
» چرا تویوتا موفق شد و میتواند الهام بخش شما باشد
تویوتا امروزه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو سازی در جهان شناخته میشود، وقتی به پیشینه این شرکت نگاه میکنیم به جرئت میتوان گفت که آنها جز موفقترین کارآفرینان جهان هستند که در طول سالیان دراز توانستهاند خودشان را به بالاترین سطح بازار رقابت در جهان بکشند و باغول های بزرگ دست و پنجه نرم کنند.
اما تأسیس همین تویوتا از کوچکترین قدمها آغاز شد. قدمهایی که با متعهد بودند به فلسفههای اصلی شرکت برداشته شدند و سرانجام به نتیجه رسیدند. اگر شما هم یک کارآفرین جوان هستید و میخواهید با الگو گرفتن از تویوتا به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنید پیشنهاد میکنیم که 4 راز موفقیت تویوتا که در ادامه آمده است را مطالعه کنید.
درس اول | ذهن باز، بدون تعصب
تویوتا زمانی که وارد آمریکا شد درسهایی زیادی یاد گرفت. آنها به مطالعه خط تولید فورد موتور پرداختند و از سیستم مدیریتی W. Edwards Deming بهره بردند. همین ذهنیت باز تویوتا در پذیرش فرهنگ جامعه دیگر سبب شد تا بتوانند در بازار آمریکا بمانند. درواقع تویوتا اسیر تعصبات ملی، مذهبی و قومیتی نشد.
آنها اصل را بر ذهن باز قراردادند و سعی کردند هرچه را که از مشتری میگیرند به او تحویل دهند. همین رویه تویوتا سبب شد تا در برخی از سالها فروششان از خودروسازان بومی آمریکایی نیز بیشتر شود و این ژاپنی بتواند بهتر از خود آمریکاییها مردم آمریکا را بشناسد.
شما هم اگر کسب و کارتان را توسعه میدهید یا شعبه جدیدی در شهر دیگری باز میکنیم. باید با ذهن باز و بدون تعصب به جامعه اطرافتان نگاه کنید. تا بتوانید چیزی را که آنها میخواهند به آنها ارائه دهید.
شما هرچقدر هم مسیحی متعصبی باشید باید در خاورمیانه، قرآن بفروشید تا موفق شوید
درس دوم | بهبود مستمر
در بسیاری از شرکتهای جهان وقتی به یک محصول پرفروش و نسبتاً خوب میرسند، همانجا متوقف میشوند و به تولید همان میپردازند. اما در تویوتا یک اعتقاد دیگر وجود دارد. آنها میگویند هرسال باید محصولات حتی 1% هم که شده بهتر شوند. و در مورد قدرت این یک درصد در کسبوکار و زندگی در این مقـــــــــاله توضیحات کاملی دادیم.
درواقع بخش تحقیق و توسعه تویوتا بیشترین بودجه را در کارخانه مصرف میکند. مدیران تویوتا اعتقاد دارند که باید دائماً کیفیت را بالاتر ببرند، برای آنها مهم نیست که این کار چقدر هزینه دارد.
بلکه میخواهند محصولی که امسال تولید میکنند حتماً بهتر از محصول سال گذشته باشد. شما هم باید این نکته را در کار خود لحاظ کنید.
فرقی نمیکند پروژه شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد. یک ساندویچی دارید یا یک فروشگاه اینترنتی. مهم این است که سعی کنید هرماه یا هرسال کیفیت محصولی که ارائه میکنید را بهتر کنید. این کار اگر به طور مستمر و چندین سال انجام شود خواهید دید تحولی شگفت در بازار شما ارائه میشود و شما از پیشتازان بازار خود خواهید بود.
درس سوم | تواضع
نام یکی از مدیران اجرایی تویوتا را میدانید؟ نه! نه فقط شما بلکه در بیشتر جهان حتی بین دوستداران صنعت اتومبیل به سختی کسی را پیدا خواهید کرد که مدیران تویوتا را بشناسید. فرهنگ تویوتا مبنی بر سخت کوشی گروهی است و فردگرایی در این شرکت معنایی ندارد.
مدیران تویوتا خود را بزرگتر از شرکت نمیبینند. درواقع مدیران قرار نیست معروف شوند بلکه فقط نام تویوتا است که باید بدرخشد. جالب است بدانید مدیرعامل تویوتا حتی یک فضای رزرو شده پارکینگ برای خودش ندارد و اگر دیر به محل کار بیاید، احتمالاً مجبور است در بدترین نقطه پارکینگ پارک کند.
این تواضع از فرهنگ اصیل ژاپنی سرچشمه میگیرد.
» تکنیک 5 چرای تویوتا برای حل مشکل
تایچی اونو یک فلسفه بسیار جذاب داشت او معتقد بود:
بزرگترین مشکل این است که فکر کنید مشکلی وجود ندارد.
او به کارمندانش میگفت هر وقت در مسیر کار به مشکلی برخوردید از مدل “5 چــــــــــرا” استفاده کنید. یعنی 5 سؤال بپرسید و به پاسخ آنها برسید تا مشکلی اصلی حل شود. او اولین بار برای حل مشکل ربات جوشکاری از این سیستم استفاده کرد و موفق هم شد. نحوه اجرای او اینگونه بود که پرسید:
اینگونه بود که او مشکل روبات را حل کرد و از آن پس برای حل مشکلات شرکت تویوتا از این فلسفه استفاده میکرد. همچنین آنها مشکل را در درون میبینند. یعنی معتقدند هر مشکلی که در تولید یا فروش محصول وجود دارد از داخل شرکت نشاءت میگیرد و به عوامل خارجی ربطی ندارد. در واقع برعکس ما ایرانیها، تویوتا مشکلاتش را به گردن دیگران نمیاندازد.
مقالات مشابه
کتاب خواندن یکی از بهترین راههای یادگیری است و در زندگی روزمره نیز بسیار به ما کمک میکند اما مت...
فردای آن روز ایشان زنگ زد و گفت که برادرش راضی شده مغازه را به ما بدهد. گفت از کی می خواهی؟ گفت...
چند وقت قبل یکی از اطرافیان من مشکلات مالی داشت. گفتم بیا من می¬برمت جایی که شما مشغول کار شوید...
من روبن غنی پور هستم کسب و کار آفرین. برخلاف دوستان کارآفرین (باکمال احترام به آنها) من کسب و ک...
Label
بزن بریم !