اگر در بین رهبران بزرگ در طول تاریخ یک چیز مشترک باشد،مهارت آن ها در ارتباط صریح و روان با دیگران است.
چه در میدان جنگ های قدیم و یا در اتاق مذاکرات امروزی،مهارت ارتباط هنوز یک توانمندی مهم تلقی می شود.رهبر فردی است که گروه را به سوی اهداف والا هدایت می کند.بنابراین داشتن مهارت های ارتباطی برای سازماندهی،مدیریت و انگیزه دهی به گروه در راه رسیدن به هدف لازم است.
اگر می خواهید بدانید چه مهارت های ارتباطی برای یک رهبر موفق لازم است،این مقاله به شما کمک خواهد کرد.در این مقاله در مورد مهارت های اساسی رهبری و نحوه تسلط بر آن ها توضیح داده شده است.
1.سیاست درب باز هر مدیر موفقی برای ارتباط بهتر و موثرتر باید همیشه درب اتاقش باز باشد. چه مدیرعامل یک شرکت چند ملیتی و چه یک کارآفرین در شروع فعالیت خود باشید،ارتباط شما با کارمندانتان،کیفیت مدیریت تان را تعیین می کند.
حال چگونه می توان به این مهارت دست یافت؟ بارها اتفاق افتاده که به ما گفته شده می توانیم راحت حرف هایمان را بزنیم اما بعداً از اظهار نظرمان پشیمان شده ایم.بهترین راه برای ایجاد یک محیط دلگرم کننده که در آن هر یک از اعضای تیم بتوانند به راحتی عقایدشان را ابراز کنند این است که اجازه دهید رفتارتان آن را نشان دهد.به افراد مجموعه تان این اطمینان را بدهید که می توانند آزادانه نظرات خود را برای پیشرفت سازمان بدون هیچ پیامد منفی بیان کنند. 2.پیدا کردن راه انگیزه دادن منحصر به هر فرد راه تشویق کردن هر فرد متفاوت است.به عنوان یک رهبر،فهمیدن راه های مختلف و پیاده سازی آن ها باعث بهبود ارتباط شما خواهد شد. چون افراد با یکدیگر متفاوتند،رفتار یکسان برای درگیر کردن همه در پروژه کافی نیست.برای درگیر کردن همه به یک اندازه باید این اطمینان را به آن ها بدهید که انگیزه های شخصی شان در طول هدف پروژه محقق می شود. اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟ برای شروع باید افراد گروه را بهتر بشناسید و بفهمید چه چیزی به هر کدام از آن ها انگیزه می دهد.همدلی کردن و نشان دادن اهمیت به زندگی شخصی آن ها کمک زیادی می کند.برای مدیران بزرگ که افراد زیادی تحت مجموعه شان قرار دارد،شناختن همه ی افراد دشوار است.اما فرصت دادن به همه برای رشد و پیشرفت در زندگی همواره انگیزه ی خوبی برای شروع است.
3.انعطاف پذیری و سازگاری به عنوان یک مدیر شما با افراد مختلفی در تعامل هستید.و برای ارتباط موثر با همه ی آن ها باید شیوه های مختلف ارتباطی را به کار بگیرید. در حالی که بعضی از افراد بی آلایش و صادقند بعضی دیگر مرموزند.با توجه به ویژگی های مختلف،سبک ارتباطی شما باید تغییر کند.به یاد داشته باشید که هدف شما در پایان هر روز دستیابی به تفاهم متقابل با شخصی است که با او تعامل دارید. سازگاری با سبک های مختلف ارتباطی در ابتدا سخت به نظر می رسد،اما آسان است.یک شناخت اولیه از اعضای تیم برای شروع کافیست.دانستن آن چه که در زندگی و شغل به آن ها انگیزه می دهد یکی از بهترین راه ها برای متناسب کردن تعامل شما با هر فرد است. اما چرا باید به این مهارت ارتباطی تسلط پیدا کنیم؟بیشتر به این دلیل که تاثیر مثبت فراوانی بر سبک رهبری شما دارد.متناسب سازی سبک ارتباطی خود با افراد با مهارت های مختلف از شما یک مدیر موفق می سازد( مثلا گوش شنوا و یا نفوذ کلام داشتن). 4.سوال بپرسید سوالات درست و جواب های آن شما را به نتایج خوبی می رساند که باعث تلاش و مشارکت بیشتر تیم می شود.برای رسیدن به این هدف،سوالاتی بپرسید که اعضای تیم را ترغیب به فکر کردن کند.پایان سوالات را باز نگه دارید و راه حل خود را ارائه ندهید. این گونه پرسش ها خود باعث هدایت تیم می شود.چرا که پاسخ دهنده باید اندکی اندیشه و بینش را چاشنی پاسخ های خود قرار دهد و دیدگاهی منحصر به فرد از وضعیتی که با آن روبرو است،ارائه دهد. با پرسیدن نوع صحیح سوالات باز،شما قادر خواهید بود میزان مشارکت اعضای تیم و بینش آن ها در مورد پروژه را قضاوت کنید.پس از امروز چنین سوالاتی بپرسید و اعضای تیم را برای به جمع آوری اطلاعات درگیر کنید.استفاده از این سوالات ابزاری است که فضای کاری سازمان شما را پرورش می دهد.
5.درک مفاهیم انتزاعی
یک رهبر موفق در کنار فهمیدن سبک شخصی ارتباط و عوامل انگیزشی ،باید بتواند نشانه های انتزاعی را درک کند. ارتباطات رهبری هنری است که همیشه عینی نیست.به عنوان یک رهبر با لحظات زیادی روبرو می شوید که باید معنای واقعی چیزی را که گفته شد رمزگشایی کنید و یا روش مطلوبی برای نزدیک شدن به شخصی بر اساس رفتار او پیدا کنید.درک مفاهیم انتزاعی شما را به یک رهبر موفق و با بصیرت تبدیل می کند و شبکه ی دوستان و متحدان شما در صنعت خود را گسترش می دهد. 6.رهبران موفق همواره به بازخورد احتیاج دارند. بخش عمده ای از رهبری و ارتباطات شامل گوش دادن به نظرات و بازخورد افراد و به کارگرفتن بازخورد بهتر در اعمال شماست. مهارت گوش دادن صبر میخواهد.چرا که بیشتر اوقات انتقادپذیری سخت است.با این وجود برای بهبود عملکرد و موفقیت کل تیم لازم است. برای گرفتن فیدبک خوب از تیمتان فضای باز و پذیرفتنی برای ابراز عقاید ایجاد کنید.در این صورت افراد می توانند افکار و عقاید واقعی خود را بیان کنند و به شما کمک کنند تا به یک رهبر تاثیر گذار و همه جانبه تبدیل شوید.
جلسات یکی از باارزش ترین سرمایه ها برای همکاری تیم های بزرگ است.جمع شده دور هم و همکاری با یکدیگر به رهبران و تیم ها کمک می کند تا از موضوعات درک متقابل پیدا کنند و به طور موثر به حل منازعات بپردازند. جلسات شرکتی تنها در صورتی موثر واقع می شود که شما بدانید چگونه می توانید از مدیریت جلسات و فرایند ارتباطات بیشترین بهره را ببرید.به جای اینکه بگذارید زمان جلسات با بحث های بی هدف و مسائل بیهوده تلف شود،باید جلسه را در مسیر درست هدایت کنید.اما چگونه؟ برای اطمینان از اینکه جلسات به خوبی پیش می رود،باید با یک دستور کار کاملاً برنامه ریزی شده شروع کنید و موارد قابل بحث در جلسه را مشخص کنید.جلسات باید به طور مختصر و مفید باشد.پس از این فرصت برای طرح جزییات و پرسیدن سوالاتی که جواب کوتاه دارند،استفاده کنید.مکالمات موثر و واضح در طول جلسات می تواند به رفع اختلافات محل کار کمک کرده و شانس موفقیت شما را افزایش دهد. 8.درک اهمیت واگذار کردن امور به دیگران تعداد مسئولیت های یک رهبر بیشمار است.شما با چالش ها و کارهای بسیاری رو به رو می شوید.برای اطمینان از انجام امور به بهترین نحو،شما باید کارهای مناسب را به افراد مناسب بسپارید. یک نظرسنجی نشان می دهد که تقریباً 96% رهبران برای برنامه ریزی مناسب امور حیاتی زمان ندارند چرا که کارهای دیگر وقت آن ها را می گیرد.و این جاست که محول کردن کار ها به دیگران اهمیت می یابد.باید وظایف را به خوبی بین دیگران تقسیم کرده و به طور دقیق توضیح دهید چه کارهایی باید انجام شود. درست توصیف نکردن شما باعث سردرگمی افراد تیم خواهد شد.بعد از مشخص کردن تیم برای کار مشخص،اطمینان حاصل کنید وظایف مورد نظر را به درستی بیان کرده اید.توضیح مراحل و هدف نهایی مورد انتظار به طور واضح،به کارمند کمک می کند تا کار را بهتر به پایان برساند. 9.شفافیت و استمرار در ارتباط شفافیت وصداقت در ارتباطات یک ضرورت است.و به عنوان یک رهبر شما باید هر دو مهارت را به کار بگیرید. چه تیم شما شرایط سختی را بگذراند و یا عملکرد خوبی داشته باشد،از طریق یک ارتباط شفاف و مداوم می توانید به آن ها در مورد عملکردشان توضیح داده و باعث بهتر شدن آن شوید.محیط شفاف حل مسائل را آسان تر می کند،روند کار را ساده کرده و در نهایت باعث بهبود عملکرد تیم می شود. برای داشتن ارتباط مستمر و صادقانه با تیم ها،می توانید جلسات ماهیانه یا جلسات تیمی برگزار کنید که مطالب مهم مطرح شده و اعضا از عملکردشان با خبر شوند.همچنین می توانید فرم های نظر سنجی با سوالات باز برای اعضا ارسال کنید تا بتوانند واضح و با فکر پاسخ دهند.
10.تقدیر کردن. اگر فیدبک کاری برای شما مهم است،از عملکرد خوب تیم تقدیر کنید. قدردانی نکردن یک رهبر باعث می شود اعضای تیم احساس بی انگیزگی کنند و و ندانند که آیا وظایف خود را به درستی انجام داده اند یا خیر.مطالعات نشان می دهد تقدیر و تشکر از اعضای تیم در مورد کاری که به خوبی انجام داده اند،به آن ها انگیزه می بخشد و باعث سرعت عمل و پیشرفت کارشان می شود. پس از کسانی که کارها را به خوبی انجام می دهند تقدیر و تشکر کنید.یک توجه کوچک از طرف شما به عنوان مدیر تا حد زیادی باعث انگیزه یافتن و عملکرد بهتر تیم می شود. در آخر ارتباطات یک رهبر نقش مهمی در موفقیت او دارد.رهبر بودن کاری دلهره آور است.اما با یک ارتباط صادقانه می توانید فرهنگ کاری را تقویت کنید که به شما و تیمتان کمک کند به نقطه اوج کاریتان برسید. ایجاد یک فضای صمیمانه به سرعت اتفاق نمی افتد.اما اگر وقت و انرژی کافی برای آن بگذارید،می توانید بیشترین بازدهی را از چنین رویکرد ارتباط صادقانه به دست آورید.
مقالات مشابه
Label
بزن بریم !