نظریات انگیزشی برای افزایش بهره وری شما
بیایید ببینیم که چگونه می توانیم از این تئوری های انگیزشی برای افزایش بهره وری خود استفاده کنیم.
تئوری دو عاملی هرزبرگ
درک اینکه بین رضایت و بهره وری رابطه مستقیمی وجود دارد ، ساده ترین راه برای حرکت به سمت افزایش کارایی است. به این مساله فکر کنید - اگر کار شما به جای استرس به شما احساس لذت و رضایت دهد ، آیا از کارتان شکایت می کنید یا آن را به تعویق می اندازید؟ سوالی که باید از خود بپرسیم این است که "چه چیزی رضایت شغلی را به همراه دارد؟"
نظریه انگیزشی فردریک هرزبرگ دو نوع فاکتور را توضیح می دهد که می تواند برای تنظیم سطح رضایت و عدم رضایت ما استفاده شود - عوامل بهداشتی و انگیزشی. نبود عوامل بهداشتی باعث نارضایتی کارکنان شده و بودن عوامل انگیزشی رضایت آن ها را در پی دارد.
عوامل بهداشتی حداقل جنبه های اساسی است که از نارضایتی جلوگیری می کند. در حالی که وجود عوامل بهداشتی رضایت زیادی ایجاد نمی کند ،اما عدم وجود این عوامل باعث نارضایتی شدید می شود. عوامل بهداشتی شامل درآمد ، امنیت شغلی ، روابط اجتماعی و محیط کار است.
چگونه نظریه ی دو عاملی هرزبرگ بهره وری شما را افزایش می دهد؟
1. حقوق عادلانه
کم درآمد بودن قاتل خاموش رضایت است. اگر به طور مداوم در محل کار خود احساس کم درآمدی می کنید و آن را حق مسلم خود می دانید ، ممکن است مشکل از حقوق شما باشد.
خود را در یک روز کاری عادی تصور کنید و ارزیابی کنید که آیا بی انگیزگی شما برای کار ناشی از عدم پرداخت حقوقی است که استحقاقش را دارید. اگر چنین است ، وقت آن است که جرات خود را زیاد کرده و درخواست افزایش حقوق خود را داشته باشید ، بنابراین احساس خواهید کرد که به درستی وقت ، انرژی و تلاش خود را جبران کرده اید.
2. محیط کار
محیط کارشما باید شما را به سمت بهره وری هدایت کند. خواه در دفتر و یا در خانه کارمی کنید ، مکانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون وقفه و حواس پرتی در آن کار کنید. میز کار خود را مرتب کنید ، آن را مطابق با سلیقه ی شخصی خود بچینید و وضعیت مناسب را به محض ورود به محیط کار خود ایجاد کنید.
3. روابط متقابل افراد
چه یک فرد درون گرا ، برون گرا یا متعادل باشید ، ایجاد روابط هماهنگ بین همکاران برای بهبود یک روحیه سالم کلیدی است.
4. امنیت شغلی
اگر دائماً نسبت به جایگاه خود احساس ناامنی کنید نمی توانید مثمر ثمر و یا با انگیزه باشید. اگر کارفرما هستید ، اطمینان حاصل کنید که امنیت اعضای تیم شما برقرار است تا زمینه ی پیشرفت آن ها فراهم شود. اگر کارمند هستید ، با ناظر خود در مورد نقش ، موقعیت و چشم انداز شرکت برای اطمینان از امنیت تان و جلب این اعتماد به نفس صحبت کنید.
عوامل انگیزشی
پس از درست شدن عوامل بهداشتی ، هرزبرگ مجموعه ی دیگری از عوامل را به نام عوامل انگیزشی معرفی می کند. این موارد به افراد کمک می کند تا عملکرد خود را بهتر کنند و به آنها انگیزه می دهد تا بیشتر کار کنند.
در اینجا چند نمونه از عوامل انگیزشی آورده شده است:
1. شناسایی ماهیت شغل: اگر به کاری که انجام می دهیم ایمان داشته باشیم ، بهره وری بالاتری خواهیم داشت. مقصود کاری که انجام می دهید را پیدا کنید و روشن کنید که چرا آن را انجام می دهید - این روش نهایی برای افزایش بهره وری شماست.
2. جشن گرفتن موفقیت ها: بیشتر اوقات موفقیت های خود را نمی ببینیم و برای آنچه درست انجام داده ایم جشن نمی گیریم. آگاه بودن به وظایف موجود در لیست کارهای خود و داشتن یک مراسم کوچک در پایان روز برای جشن گرفتن به انجام رساندن آنها ، می تواند انگیزه ی شما را برای کار بیشتر و جشن گرفتن بیشتر فراهم کند.
3. شناسایی پاداش ها: دانستن این که برای کارهایی که انجام می دهید چه پاداشی می گیرید، می تواند ترفندی عالی برای ادامه ی کار باشد. پاداش ها می توانند ارتقا ء شغلی و یا یک سفر باشند. تعریف پاداش و تجسم آن می تواند راهی عالی برای افزایش بهره وری و انگیزه باشد.
انگیزه های امروز عامل سلامت فردا هستند. بنابراین ، هرچه رشد می کنید ، باید عوامل انگیزشی خود را ارتقا دهید تا موتورمحرکه ی شما را برای ادامه ی مسیر، تأمین کند.
هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو
سلسله مراتب نیازهای مازلو یکی از جالب ترین نظریه های انگیزشی است. این تئوری مبتنی بر این واقعیت است که هیچ چیز بیش از نیازهای مان، ما را تحریک نمی کند.
در این نظریه ، نیازهای انسان به صورت سلسله مراتبی از مرتبه پایین به مراتب بالاتر تقسیم شده و یک هرم را تشکیل می دهد. هرگاه سطح معینی از نیاز برآورده شود ، دیگر آن نیاز انگیزه ای برای فرد ایجاد نمی کند. سپس ، سطح بعدی نیاز به عامل انگیزشی تبدیل می شود.
به گفته آبراهام مازلو ، 5 سطح نیاز عبارتند از:
1. نیازهای فیزیولوژیکی: این اولین و اساسی ترین نیاز هر انسانی است - نیاز به زنده ماندن با غذا ، سرپناه ، هوا ، آب و غیره. نیازهای فیزیولوژیکی بسیار مهم هستند زیرا بدن انسان نمی تواند عملکرد بهینه داشته باشد مگر اینکه این نیازها برآورده شود.
2. نیاز به امنیت: به محض اطمینان از زنده ماندن ، انسان ها نیاز به امنیت و آسایش دارند. نمونه هایی از نیاز به امنیت عبارتند از: امنیت عاطفی ، امنیت مالی ، محافظت در برابر خطرهای جسمی ، سلامتی و رفاه و غیره. تأمین این نیازها به پول بیشتری نیاز دارد و از این رو انسان انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می کند.
3. نیازهای اجتماعی: انسان موجودی اجتماعی است. نیاز ما به معاشرت ، اشتیاق به همراهی و تعلق داشتن در سلسله مراتب بعدی است. به عنوان مثال ، دوستی ، عشق ، اعتماد و احساس تعلق به یک فردیا جامعه برای کیفیت بهتر زندگی لازم است.
4. نیاز به احترام: ما احتیاج به احترام داریم. برآورده سازی این نیاز منجر به ایجاد اعتماد به نفس ، درک قدرت ، توانایی و ارزش شخص می شود.
5-نیاز شکوفایی فردی: فقط در صورت برآورده شدن سایر نیازها ، نیاز به خود شکوفایی ظاهر می شود. این بالاترین آرمان معنوی است که فرد می تواند غرق آن شده و به بهترین نسخه از خود تبدیل شود. مزلو تخمین زده است که فقط 2٪ از مردم به مرحله ی شکوفایی می رسند.
چگونه هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو بهره وری شما را افزایش می دهد؟
طبق این نظریه ، پایین ترین سطح نیاز برآورده نشده ،محرک اصلی رفتار است. دریابید که در کجای سلسله مراتب ایستاده اید و کدام نیاز شما برآورده نشده است. این انگیزه ی شما است. در جهت برآورده ساختن این نیازها گام بردارید تا در نهایت بتوانید به سمت خود شکوفایی و تعالی پیش بروید.
برای تامین نیازهای اساسی خود شامل آسایش و امنیت مالی ، با برنامه ریزی شروع کنید. سپس ، به عشق و تعلق خاطر بپردازید.
آیا شما همفکرانی دارید که با آنها ارتباط برقرار کنید؟ در غیر این صورت ، راه هایی برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد روابط پیدا کنید. این می تواند یک کلاس یا یک جلسه در اطراف شما باشد. عضوی از گروه ها یا اجتماعات باشید و در گفتگوهای هدف دار مشارکت کنید.
برای نیاز اعتبار و احترام، زندگی خود را بررسی کنید و ارزیابی کنید که آیا تعاملات مناسبی دارید. اگر شغل شما یکنواخت است ، کشف کنید که چگونه می توانید به فرصت های شغلی پر چالش تر بروید. اگر زندگی شخصی شما بی روح به نظر می رسد ، با خانواده ی خود مکالمه کنید تا ببینید چگونه می توانید روابط خود را محکم و معنادار کنید.
وقتی همه این نیازها برآورده می شوند ، بزرگترین سوال در یافتن هدف شما پیش می آید. هر یک از ما تجربه های منحصر به فردی داریم. یافتن هدف شما یافتن آن قسمت از کار است که با شما صحبت می کند و شما را صدا می زند و از طریق شما بیان می شود. می توانید این را برای خود شناسایی کنید یا با مربی کار کنید تا هدف واقعی خود را پیدا کنید و مسیر زندگی تان را برای خود ترسیم کنید.
اثر هاتورن
یکی دیگر از تئوری های انگیزشی مفید ، اثر هاتورن است ، که نشان می دهد هنگام مشاهده شدن،تمایل به کار بیشتر و عملکرد بهتری وجود دارد. در طی یک آزمایش ، محققان چندین شرایط فیزیکی را تغییر داده اند تا بر بهره وری تأثیر متفاوت بگذارد ، اما مشاهده شد که بهره وری کارکنان هر بار تنها افزایش می یابد. این مطالعه ثابت کرد که انگیزه ی ما برای کار بیشتر و عملکرد بهتر زمانی است که بدانیم کار ما مشاهده می شود.
چگونه اثر هاتورن بهره وری شما را افزایش می دهد؟
در محل کار ، این امر به طور خودکار اتفاق می افتد زیرا همه ما ناظران و رهبرانی داریم که به طور دوره ای عملکرد ما را مشاهده و ارزیابی می کنند. بنابراین ، ما از نظر حرفه ای و شغلی سستی نخواهیم داشت. با این حال ، از آنجا که ما در زندگی شخصی خود در مقابل هیچ کس پاسخگو نیستیم ، در نهایت کار را رها می کنیم.
یک راه ساده برای پیاده سازی اثر هاتورن در زندگی شخصی خود برای افزایش بهره وری ، داشتن یک دوست برای جوابدهی است. شما به یک رئیس یا ناظر نیازی ندارید که بیست و چهار ساعت هفت روز هفته شما را تحت نظر داشته باشد. بلکه تنها به یک دوست احتیاج دارید.
1. با دوست یا همکار خود جفت شوید تا دوست مسئولیت پذیری و پاسخگویی شما باشد.
2. اهداف کوتاه مدت ،هفتگی یا روزانه ی خود را با یکدیگر در میان بگذارید.
3. برنامه ای را در مورد چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف و نظارت بر پیشرفت یکدیگر تنظیم کنید.
4. برای کنترل بهتر ، اگر دیگری نتواند به اهداف خود برسد ،می توانید مجازات تعیین کنید.
رشد شخصی با داشتن یک شریک پاسخگویی در کنار شما در طول زندگی سرگرم کننده و نتیجه بخش خواهد بود.
نظریه انتظار
این نظریه ی انگیزشی بیان می کند که رفتارهای ما مستقیماً تحت تأثیر نتایجی است که به عنوان نتیجه ی اعمال خود انتظار داریم.
این تئوری 3 عنصر را پیشنهاد می کند که انگیزه ی ما به آنها تکیه می کند:
انتظار: باور به این که تلاش شما منجر به رسیدن به هدف دلخواه تان خواهد شد. انتظارات ما با توجه به تجربیات گذشته ، اعتماد به نفس و تفکر ما نسبت به سختی رسیدن به یک هدف مشخص ،شکل می گیردباور به این که تلاش فرد منجر به سطح قابل قبولی از عملکرد خواهد شد.
تناسب: باور به این که اگر شما عملکرد موردنظر را داشته باشید،پاداش دریافت خواهید کرد.ارتباط و تناسب بین عملکرد و پاداش می تواند بر فرایند تاثیرگذار باشد.
ارزش: وقتی که فرد به هدف رسید هنوز باید برای فرد ارزشمند باشد.زمانی به فرد پاداش دهید که برای او هنوز انگیزه بخش باشد زیرا هدفی که در زمان مناسب در دسترس قرار نگیرد می تواند اثر برعکس داشته باشد.این عنصر به میزان ارزشمندی پاداش برای یک فرد اشاره دارد. برای برخی ، پول می تواند انگیزه ای قدرتمند باشد. انگیزه ما زمانی بیشتر است که پاداش برای ما ارزشمند باشد.
چگونه تئوری انتظار ، بهره وری شما را افزایش می دهد؟
هنگامی که هدف خود را تعیین کردید ، وقت خود را صرف این نکته کنید که چرا مشتاق رسیدن به هدف و نتیجه ای که امیدوارید به آن برسید،هستید. شما با این کار نتیجه ی تلاش خود را مجسم می کنید ، در نتیجه انگیزه ی شما برای ادامه کار فراهم می شود.
برای هر هدفی که به دنبال آن هستید ، نتایجی را که پیش بینی می کنید و احساس خود را هنگام دستیابی به آن بنویسید و اینکه چرا نتیجه برای شما حیاتی است. همانطور که برای رسیدن به آن تلاش می کنید ، این نوشته را بارها و بارها مرور کنید تا انگیزه ی خود را حفظ کنید.
جمع بندی
نظریه های انگیزشی، بینشی در مورد چگونگی یافتن انگیزه در زندگی روزمره و مثمرثمرتر بودن ارائه می دهند. همانطور که وارد دهه ی جدیدی از زندگی مان می شویم ، زمان آن رسیده که آرزوهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم. از نظریه های انگیزشی که بیشتر مورد توجه شماست استفاده کنید و انگیزه و انرژی خود را برای تلاش مداوم در جهت رسیدن به اهداف خود افزایش دهید.
"مردم اغلب می گویند که اثر انگیزه برای مدت طولانی ماندنی نیست. خب ، استحمام نیز همینطور است ، به همین دلیل است که روزانه آن را توصیه می کنیم. " زیگ زیگلار
مقالات مشابه
چه کسی عاشق پیروزی نیست؟ پیروزی احساسی قهرمانانه به شما می دهد و اجازه می دهد بعد از ساعتها کار...
مطالب انگیزشی میتوانند برای هرکسی متفاوت از شخص دیگر باشد، و همچنین این مطالب میتوانند بین گروه...
مطمئناً ، آنها فقط کلمات هستند. اما کلمات مثبتی هستند. و اگر در آستانه ی تسلیم شدن هستید یا می ...
همه ی ما در جست و جوی رمز موفقیت هستیم،تا بتوانیم به آن دست یابیم و از این پیشرفت مراقبت کنیم و...
Label
بزن بریم !